Общи Условия
за извършване на плащания чрез FastPay.bg
В сила от: 30.09.2025 г.
Оператор: „ФАСТ ПЕЙ ХД“ АД, ЕИК 202200392, със седалище и адрес на управление: гр. София 1756, ул. Рачо Петков казанджията 4, ет.6
ел. поща: office@fastpay.bg
уебсайт: www.fastpay.bg
I. ОСНОВНИ ТЕРМИНИ
- Плащане чрез Интернет – извършване на плащания на стоки и услуги, преводи и/или погасяване на задължения, при което като среда за обмен на данни се използва интернет и/или мобилни приложения.
- Оператор / ФАСТ ПЕЙ ХД АД – търговско дружество, което осигурява информационно-техническата инфраструктура за извършване на плащания с банкови карти и/или други платежни средства, одобрени от него.
- Платежен доставчик-партньор – банка, дружество за електронни пари, платежна институция и/или системен оператор (напр. картов оператор), с които Операторът си сътрудничи за обработка и сетълмент на платежни операции (вкл. 3-D Secure, авторизации, клиринг).
- fastpay.bg / „Системата“ – система за електронни плащания, достъпна чрез уебсайта на Оператора и/или мобилно приложение „FastPay“.
- Клиент – физическо или юридическо лице, което използва или желае да използва услугите на Оператора.
- Работен ден – официален банков работен ден в Република България.
- Платежно средство – регистрирана платежна карта (дебитна/кредитна/предплатена) издадена от банкова или небанкова инситуция , чрез който Клиентът нарежда плащания през FastPay.bg.
- Силна клиентска автентикация (SCA) – удостоверяване съгласно изискванията на PSD2/ЗПУПС чрез поне два елемента от категориите знание, притежание и присъщо на клиента (напр. парола + еднократен код/биометрия).
- Идентификационни данни – потребителско име, парола, еднократни кодове (SMS/OTP/dpass), 3-D Secure пароли, токени, биометрия, както и всякакви други средства за електронна идентификация.
- Лимити – стойностни и/или количествени ограничения за платежни операции, определени от Оператора, платежните доставчици-партньори и/или законодателството.
II. РЕГИСТРАЦИЯ И ПРОФИЛ
- Регистрация на физически лица. Извършва се онлайн чрез попълване на регистрационна форма с минимум: пълно име, ЕГН/ЛНЧ (за чужденци), валиден e-mail и избрани от Клиента потребителско име и парола. Необходима е верификация (линк/код). Паролата трябва да отговаря на изискванията за сигурност на Оператора.
- Мобилно приложение. Услугите могат да се ползват и през мобилното приложение „FastPay“.
- Достоверност на данните. Клиентът отговаря за пълнотата, верността и актуалността на предоставените данни и се задължава да ги поддържа актуални. При спор за достъп или сигурност данните в профила трябва да съвпадат с официалните представени документи.
- Нива на достъп. Операторът може да поддържа различни потребителски нива, към които са достъпни отделни функционалности и лимити. Описанието им се публикува на fastpay.bg.
III. НАЧИН НА ПОЛЗВАНЕ И ДОСТЪП ДО УСЛУГИТЕ
- Услугите се ползват: (i) чрез уебсайта fastpay.bg; (ii) чрез мобилно приложение „FastPay“.
- Част от услугите може да са достъпни без предварителна регистрация (напр. еднократни плащания с въвеждане на съответния идентификатор за извличане на сметките и данни по платежна карта).
- Платежни средства. Регистрирани клиенти могат да плащат с:
- Банкова карта;
- Други инструменти, одобрени и обявени от Оператора.
- Плащания без регистрация. При плащане без профил Клиентът въвежда данните на картата (PAN, валидност, CVC/CVV, 3-D Secure парола/временен код и др.) във формата за плащане. Валидната SCA се счита за потвърждение на платежната операция.
- Лимити. Операторът и/или партньорите могат да налагат лимити на операции/ден/месец/канал. За повече информация и промяна на лимити за разплащане при онлайн търговци клиентите могат да се свържат с обслужващата ги банка.
IV. ДОГОВОР. ВЛИЗАНЕ В СИЛА. ПРОМЕНИ. ПРЕКРАТЯВАНЕ
- С регистрацията и/или използването на услуги се счита, че между Оператора и Клиента е сключен договор при настоящите Общи условия. Писмена форма не е необходима, освен ако изрично се изисква от закон/услуга.
- Промени. Операторът може да изменя Общите условия и/или Тарифата, като публикува промените на сайта с ясно видимо съобщение. Промените влизат в сила от датата на публикуване, освен ако е посочено друго. Ако Клиентът не закрие профила си преди влизане в сила, се счита, че приема измененията.
- Право на отказ (дистанционен договор). За клиенти-потребители може да се прилага право на отказ при условията на ЗЗП.
- Прекратяване от Клиента. Клиентът може да прекрати договора по всяко време чрез закриване на профила (заявка през профила/e-mail от регистрирания адрес). Операторът може да изиска идентификация на място/допълнителни данни преди окончателно закриване.
- Прекратяване от Оператора. Операторът може да прекрати договора с едномесечно предизвестие, изпратено на регистрирания e-mail на Клиента, както и незабавно, ако:
- има основателни съмнения за измама/неправомерно използване;
- има нарушение на закона/настоящите условия/санкционни режими;
V. УСЛОВИЯ И НАЧИН НА ПЛАЩАНЕ
- Преглед преди потвърждение. Преди плащане Клиентът преглежда данните: търговец/получател, описание/референтен №, сума, такси (ако има), валута, дата/срок на изпълнение.
- Потвърждение/SCA. Плащането се потвърждава чрез SCA (парола, OTP/SMS, 3-D Secure, биометрия и др.).
- Авторизация с карта. При плащане с карта Системата изпраща заявка към картовата схема/банкaта издател. При достатъчна наличност и в рамките на лимитите операцията се одобрява с авторизационен код и Клиентът получава потвърждение.
- Момент на приемане. Плащанията, наредени онлайн/през приложението, се считат приети при потвърждение чрез SCA.
- Отказ/неуспешна операция. При отказ (блокирана/неактивна карта, липса на средства, над лимит, технически причини) Клиентът получава информация за отказа/кода за отказ.
- Валута, обмен. Когато плащането е във валута, различна от валутата на картата/сметката, може да се прилагат валутно-обменни курсове и такси на банката-издател, картовата схема и/или партньора. Показаните ориентировъчни суми не заместват окончателното дебитиране.
- Такси. Таксите на Оператора и/или партньорите (вкл. такси на банка издател) се начисляват съгласно действащите тарифи и се визуализират/декларират преди нареждане, доколкото е приложимо.
- Обратни преводи/възстановявания. Възстановяване по спор за стока/услуга се инициира пред търговеца съгласно неговите правила/закона. Когато е приложимо, може да бъде използвана процедура по chargeback по правилата на картовите схеми. Операторът не е страна по договора за продажба и не гарантира възстановяване.
- Извлечения и история. Клиентът има достъп до история на операции, такси и извлечения през профила си/приложението.
VI. ОТГОВОРНОСТИ И ОГРАНИЧЕНИЯ
- Връзка търговец–клиент. Операторът не е страна по договора за продажба/услуга между Търговеца и Клиента и не носи отговорност за доставка, качество, съответствие, забавяне, отказ от гаранции и пр.
- Грешно нареждане. Операторът не носи отговорност за погрешно наредена и валидно потвърдена операция (вкл. грешно въведени референции/суми).
- Банков отказ. Клиентът не може да има претенции към Оператора при отказ на банката-издател/партньор да изпълни операция по причини извън контрола на Оператора.
- Прекъсвания и форсмажор. Операторът и партньорите не отговарят за щети/пропуснати ползи при непреодолима сила, технически повреди, прекъсване на комуникации/електрозахранване, киберинциденти при спазени разумни мерки и др.
- Кап на отговорността. При доказана вина на Оператора имуществената отговорност се ограничава до размера на прекия и доказан вредоносен ефект, но не повече от сумата на спорната операция/таксите, освен в случаите на умисъл или груба небрежност.
VII. СИГУРНОСТ И БЛОКИРАНЕ
- Пазене на идентификационни средства. Клиентът е длъжен да пази поверителността на всички идентификационни данни и никога да не въвежда ПИН на карта в интернет страници (вкл. FastPay.bg).
- Фишинг. Операторът не изпраща e-mail съобщения, изискващи въвеждане/актуализация на пароли, ПИН, CVC/CVV, номера на карти, пълни данни за плащане и пр. Получени такива съобщения следва да се третират като измама.
- Допълнителни мерки. Операторът може да предоставя допълнителни механизми за сигурност (напр. dpass/OTP, квалифициран електронен подпис). Условията се публикуват на сайта.
- Блокиране. Операторът има право да блокира временно/ограничи достъпа до профил и/или платежни средства при:
a) искане от Клиента;
b) съмнения за измама/неоторизирани нареждания;
c) неправомерно използване на платежни средства;
d) нарушения на закон/настоящи условия;
e) обективни причини, свързани със сигурността;
f) многократно грешни идентификационни данни. - Ефект на блокирането. Блокирането не прекратява автоматично договора. Достъпът се възстановява след отстраняване на причините и/или представяне на изисканите доказателства.
VIII. ТАКСИ, КОМИСИОНИ И ТАРИФИ
- За предоставяните информационни и платежни услуги Операторът и/или партньорите събират такси съгласно действаща Тарифа, публикувана на fastpay.bg. Тарифата може да бъде променяна с предварително оповестяване.
- Банката-издател на карта/сметка може да начислява собствени такси/комисиони по сметката на Клиента за всяка транзакция (съгласно съответната тарифа).
IX. „БИСКВИТКИ“ (COOKIES), ЛОГОВЕ И ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
- Сайтът и приложението могат да използват временни и/или постоянни „бисквитки“ за защита на сесията, предпочитания (език), аналитика и сигурност. Бисквитките за сигурност не съхраняват лични данни и се изтриват след сесия/в определен срок.
- Клиентът може да деактивира бисквитки чрез настройките на браузъра/устройството. Това може да ограничи функционалности.
- За целите на сигурността/поддръжката се събират логове и технически данни, съгласно Политиката за поверителност.
X. ЛИЧНИ ДАННИ (GDPR/ЗЗЛД) И ПОВЕРИТЕЛНОСТ
- Администратор на лични данни: ФАСТ ПЕЙ ХД АД. Обработването се извършва съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 (GDPR), ЗЗЛД и специалните изисквания на ЗПУПС/ЗМИП.
- Категории данни: идентификационни данни (име, ЕГН/ЛНЧ/ДР, контакт), данни за профила, платежни атрибути (напр. токенизирани картови идентификатори/маскирани PAN), история на операции, технически логове и др., в обем, необходим за целите на услугата и нормативните изисквания.
- Цели:
1. изпълнение на договор/услуги, инициирани от Клиента;
61.2. изпълнение на законови задължения;
61.3. легитимен интерес (сигурност, предотвратяване на измами, защита на права/претенции);
61.4. директен маркетинг – при наличие на правно основание и право на възражение. - Съвместни администратори/обработващи: банки, картови схеми, системни оператори, платежни доставчици, ИТ доставчици и др., доколкото е необходимо за изпълнение/сигурност на услугите и по закон.
- Срокове за съхранение: съгласно законови/регулаторни изисквания и вътрешни политики. Подробности – в Политика за поверителност, публикувана на fastpay.bg.
- Права на субекта на данни: достъп, корекция, изтриване („право да бъдеш забравен“), ограничаване, преносимост, възражение, както и право на жалба пред КЗЛД.
XI. ПРАВИЛА ЗА ДОПУСТИМО ПОЛЗВАНЕ
- Клиентът няма право да използва Системата с противоправни цели, включително за придобиване/заплащане на забранени стоки/услуги, за заобикаляне на санкции, измами, пране на пари, финансиране на тероризъм.
- Операторът прилага процедури за надзор и мониторинг на операции и има право да отказва/блокира/задържа операции при съмнения за нарушение/санкции/AML-рискове, като може да изисква допълнителни данни.
XII. ИНТЕЛЕКТУАЛНА СОБСТВЕНОСТ
- Всички права върху Системата, софтуера, търговските наименования, знаци и съдържание са на Оператора и/или неговите лицензодатели. Никаква част не може да се използва извън обичайното предназначение без предварително писмено съгласие.
XIII. КОМУНИКАЦИЯ И УВЕДОМЛЕНИЯ
- Официални уведомления се изпращат на регистрирания e-mail на Клиента и/или чрез известия в профила/приложението. Клиентът е длъжен да поддържа актуален адрес за контакт и да следи съобщенията.
- Операторът може да изисква потвърждение/повторна идентификация при чувствителни заявки (напр. закриване на профил, промяна на ключови данни).
XIV. РЕШАВАНЕ НА СПОРОВЕ И ЖАЛБИ
- Жалби към Оператора. Подават се на fpay@fastpay.bg или чрез формата в профила. Операторът разглежда и отговаря в сроковете по вътрешните правила/закона.
- Помирителни органи. Потребителите могат да се обърнат към Помирителната комисия за платежни спорове към КЗП.
- Съдебна подсъдност. При непостигане на съгласие споровете се отнасят до компетентния български съд по приложимите правила.
XV. УСЛОВИЯ ЗА ДОСТЪПНОСТ И ПОДДРЪЖКА
- Операторът полага разумни усилия за непрекъсваемост на услугата. Възможни са планирани профилактики/обновления, за които се публикува уведомление, ако е предвидимо.
- При инциденти Операторът предприема действия за възстановяване в разумни срокове, без да поема гаранция за конкретни времена за реакция/възстановяване, освен ако не е уговорено друго в отделни договори.
XVI. ПРИЛОЖИМО ПРАВО И КЛАУЗИ „ФОРСМАЖОР“
- Приложимо е българското право. Форсмажорните обстоятелства (непреодолима сила) изключват отговорността през времето на действие и в обема, предвиден в закона.
XVII. ДРУГИ РАЗПОРЕДБИ
- Нищожност. Нищожността/неприложимостта на отделна клауза не засяга валидността на останалите.
- Език. При всички изявления, договорки, тълкуване и прилагане на настоящите Общи условия приложим е българският език.
- Влизане в сила. Тези Общи условия влизат в сила от датата по-горе и заменят всички предходни версии, публикувани на fastpay.bg
